Toimintakertomus vuodelta 2009

• Yhdistyksen johtokuntaan toimintavuoden 2009 aikana kuuluivat Juha Koivisto puheenjohtajana, Vesa Knuuttila varapuheenjohtajana, Heikki Lehtonen sihteerinä, Aarno Karjalainen rahastonhoitajana sekä varsinaisina jäseninä Tarmo Malmberg, Raimo Pulkkinen, Jarmo Peltola, Jorma Salonen, Veera Kaleva, Lauri Kämäri, Santeri Ulkuniemi ja Pekko Iso-Koivisto sekä varajäseninä Aimo Minkkinen ja Antti Ronkainen.
  • Yhdistyksen johtokunta kokoontui toimintavuoden aikana 4 kertaa
  • Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 1.4.2009, kokouksessa alusti Ulla Aatsinki väitöskirjastaan ”Tukkiliikkeestä kommunismiin” ; sääntömääräinen syyskokous järjestettiin 11.12.2009, jossa Antti Ronkainen, Veera Kaleva ja Lauri Kämäri antoivat selvityksen Historical Materialism -lehden Lontoossa marraskuussa pidetystä seminaarista, ks. tarkempi raportti konferenssista täältä.
  • Yhdistyksen perustajajäsen ja pitkäaikainen tukija Helinä Eklund poistui keskuudestamme 11.2.2009 jättäen yhdistykselle testamentillaan merkittävän omaisuuden toiminnan tukemiseen
  • Yhdistyksen kesäretkellä Hervannan Sinivuokossa 8.8.2009 aiheena oli uusin Marx-suomennos Hegelin oikeusfilosofian kritiikkiä
  • Talouskriisi ja Marxin paluu -seminaari järjestettiin 16.10.2009, alustajana mm. professori Stephen Gill
  • 30.10.2009 tutkijat Peter Thomas ja Sara Farris luennoivat yliopistolla Gramscista ja äärioikeiston noususta Euroopassa